Kandidaat school IB PYP

kandidaat school IB PYP

OBS Anne Frank is een kandidaat-school* voor het IB PYP, oftewel het Primary Years Programme. Onze school streeft naar autorisatie als een IB World School. Dit zijn scholen die een gemeenschappelijke filosofie delen—een toewijding aan hoogwaardig, uitdagend, internationaal onderwijs waarvan OBS Anne Frank gelooft dat het belangrijk is voor onze leerlingen.
*Alleen scholen die door de IB-organisatie zijn geautoriseerd, kunnen een van de vier academische programma’s aanbieden: het Primary Years Programme (PYP), het Middle Years Programme (MYP), het Diploma Programme of het Career-related Programme (CP). De kandidaat-status biedt geen garantie dat autorisatie zal worden verleend. Voor meer informatie over de IB en haar programma’s, bezoek www.ibo.org.

Wat is IB PYP?

Het IB PYP richt zich op de ontwikkeling van kinderen van 3-12 jaar. Centraal staat het idee dat leerlingen opgroeien tot zorgzame mensen die betrokken zijn bij de wereld om zich heen en een leven lang blijven leren.
In het PYP leren kinderen in onderzoekgerichte units. Verbinding is belangrijk; tussen de leerling en leerstof, tussen de leerlingen onderling, maar vooral ook tussen de leerling en de wereld. Alles wordt aangeboden in de context van de echte wereld. Kinderen doen niet alleen kennis op, maar krijgen ook veel begrip van concepten.

Er zijn veel voordelen aan het werken met IB PYP onderwijs. Het is een wereldwijd erkend onderwijsprogramma dat uitstekende academische resultaten laat zien. Daarnaast is het internationaal georiënteerd en actiegericht. Er wordt veel onderzoek gedaan naar het curriculum en de pedagogische aanpak. Voor scholen is een breed aanbod aan scholing en ondersteuning beschikbaar. Dit zorgt voor een betere kwaliteit van het onderwijs.

Waarom is het IB-PYP geschikt voor onze leerlingen?
Het PYP is geschikt voor alle leerlingen. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen met verschillende achtergronden en persoonlijkheden het goed doen in het programma. De focus op onderzoekend leren, vragen stellen, kritisch denken en sociaal en emotioneel leren, zorgt ervoor dat de praktische uitvoer van het onderwijs minder traditioneel is. Het onderwijs wordt vormgegeven door middel van gestructureerde werkplannen. Het biedt daarin voldoende ruimte voor de verschillende onderwijsbehoeften van de leerlingen.
Translate »